مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

مخمور جام عشق

مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی ... پر کن قدح که بی می مجلس ندارد آبی

در حاشیه المپیک لندن

این روزها حسابی بازار المپیک داغ است. از ناکامی ورزشکارانمان و باخت ناجوانمردانه علی مظاهری بوکسور کشورمان تا رکورد شکنی مایکل فلپس شناگر آمریکایی و حضور شناگر پدیده 16 ساله چینی که مدالهای شنای زنان را درو کرد. در این پست کمی راجع به المپیک خواهم نوشت. اگر مایلید در ادامه مطلب، بقیه پست را پیگیری نمایید. 

سایت نیویورک تایمز اینفوگراف جالبی از نحوه توزع مدالهای المپیک از ابتدا تا کنون کرده است. این اینفوگراف را می توانید از اینجا ببینید. چند نکته جالب در این گراف قابل مشاهده است. یکی اینکه ایران در دو مقطع در المپیک حضور چشمگیرتری داشته است. یکی در بازه 1952 تا 1976، یکی هم 1992 تا 2004. یکی قبل از انقلاب و یکی هم بعد از انقلاب و حضور دوباره ما در مسابقا المپیک. البته افت نسبی ایران در سال 2008 (و احتمالا 2012) در حضور دولت فعلی هم قابل تامل است. نکته دیگر اینکه از حدود 1952 به بعد کشورهایی مثل آمریکا و روسیه همواره در کورس قهرمانی المپیک بوده اند. هر چند که روسیه طی سالهای اخیر ابهت خود را از دست داده است. چین و کره جنوبی کشورهایی هستند که تا سال 1980 قدرت چندانی در المپیک نداشته اند اما بعد از این سال می بینیم این دو کشور هر دوره موفق تر از دوره قبل ظاهر می شوند. در آخر هم نقش کشورهای بلوک شرق اروپا در المپیک. کشورهایی مثل بلغارستان و رومانی و مجارستان و لهستان در سالهای پیش از فروپاشی بلوک شرق مدالهای زیادی درو می کرده اند که این روند در سالهای اخیر دچار افت وحشتناکی شده است. این اتفاق را در فوتبال آنها هم کمابیش می توان دید. دیشب مادرم از دوره خودشان و ورزشکار افسانه ای ژیمناستیک رومانیایی ها یعنی نادیا کومانچی برای ما گفت. بلافاصله در ویکیپدیا و یوتیوب به دنبالش گشتم و دیدم عجب اعجوبه ای بوده این خانم کومانچی. او اولین ژیمناست زنی است که در یک حرکت ژیمناستیک 10 از 10 می گیرد و تعداد زیادی مدال المپیک را در اختیار دارد. این ویدئو هم از آن اجرای معروف 10 از 10 است. نکته جالب این است که بعد از اجرا به خاطر اینکه در صفحه نمایش امکان نمایش 10 وجود ندارد نمره اش را 1.0 نشان می دهند. 



چند وقت پیش که با همکار رومانیایی ام از افت رومانی در عرصه ورزش جهانی صحبت می کردم، از دوران کمونیستی و انگیزه زیاد ورزشکاران برای حضور در دنیا به واسطه مسابقات المپیک می گفت. اینکه مسافرت خارج  به سادگی برای شهروندان مهیا نبوده است و به این طریق می توانسته اند که خارج را ببینند و احیانا پناهنده هم بشوند. اما بعد از فروپاشی بلوک شرق و سیستم کمونیستی این انگیزه ها رو به زوال رفته و ورزش حرفه ای آن کشور هم رو به ضعف نهاده است. 

نظرات 1 + ارسال نظر
مسعود جمعه 13 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:07 ب.ظ

انعکاس مسابقه مظاهری چه بوده آیا اونوری ها هم قبول دارند که حقی از ایشان زایل شده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد